elliearoundtheglobe.blogg.se

MEDIEVAL FESTIVAL IN TBERG

Publicerad 2013-06-03 21:22:16 i Allmänt

Hela förra veckan var det en medelalderfestival här i Tönsberg. Och nej, det är inte en festival för folk i 40årsåldern som man skulle kunna tro utan en medeltidsfestival med vikingasmycken, gycklare och riddarspel. Jag som varit lite ledsen över att jag missade Ekenäs riddarspel i år blev ju såklart aspeppad. Och det levererade! Hela lördagen vandrade jag och Jenka omkring inne på marknaden som låg belägen väldigt fint högst upp på slottsfjellet och åt knäckklubbor och glaserade äpplen. Jag fick prova på att dansa keltisk dans vilket var jättekul mihihi och på kvällen blev det mjöd i ett sprängfyllt partytält med ett medeltida pojkband som stod för underhållningen. Det var avklätt galet och sjukt kul med folk som dansade like crazy och kvinnor som steppade på borden. Kvällen avslutades på slottsfjällets topp med en spektakulär teater ovanför ett glittrande Tönsberg. Vilken dag!
 
All throughout last week there was a medieval festival here in Tönsberg with wiking jewellery, jesters and knight tournaments. I who have been a bit sad about missing out on the annual knights tournament and market in Ekenäs back home in Sweden was of course super excited. And it delivered! On Saturday Jennika and I wandered around the market place, which was located very beauifully on the top of the castle hill, eating toffee lollipops and sugar glazed apples on sticks. I got the oppurtunity to try out Celtic dancing which was a lot of fun mihihi and later in the evening we drank mead (medieval beer) in the party tent with a medieval boy band as entertainers. It was crazy and insanely fun with lots of people dancing and women tap dancing on the tables. The night ended with a tour to the top of the hill where we watch a spectacular show against the backdrop of a glittering Tönsberg. What a day!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en knäpp och glad tjej på 20 år som tog studenten förra året. Jag är från Linköping men bor och arbetar för tillfället i Tønsberg, Norge. I höstas bodde jag i Brighton, England och studerade vid University of Sussex. I höst flyttar jag till Nya Zealand. Snacka om attt jag är taggad!!! Till vardags gillar jag att resa(!!), glo på TV-serier, hänga med vännerna och dra en runda på bargatan. Och så shopping såklart! Följ mina äventyr världen över här på bloggen!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela